Web news

2023

• "Makers of quantum dots share 2023 Nobel Prize in Chemistry". Physics Today article with comments from Prof. Lodahl by Alex Lopatka, 4 oct. 2023. Download article.

• "Chippen over dem alle". Weekendavisen article by Gunver Lystbæk Vestergård, 26 jul 2023. Go to article.

• "Peter Lodahl: the Danish physicist whose Hy-Q team takes a ‘best-of-all worlds’ approach to quantum networks". Physics World article by Joe McEntee, 7 apr. 2023. Download article.

• "De skal løse de store problemer: Kvantecomputere trodser enhver logik". Herning Folkeblad article by Søren Køhler, 1. apr 2023. Go to article.

• "Researchers from the Niels Bohr Institute have Found a New Way to Entangle Two Quantum Light Sources". Inside Quantum Technology News article by Kenna Hughes-Castleberry, 6. feb 2023. Download article.

• "New nanoscience could present a massive leap for photonic quantum computing". The Indian Express article by Sethu Pradeep, 5. feb. 2023. Go to article.

• "Kvantestartup er klar med sin første revolutionerende chip". Børesen article by Mathias Sommer, 19. jan 2023. Go to article.

2022

• "Dansk kvanteforsker har knækket en kode, der kan ændre verden". Børsen article, 9. dec 2022. Go to article.

• "Danske forskere krypterede samtale med kvanteteknologi og en hacker gik i fælden". Politikken article, 27. nov 2022.  Go to article.

• "Danskere har formået at tæmme lyset: »Der er meget uhyggelige perspektiver i det her". Børsen article, 24 nov 2022. Go to article.

• "Danske forskere skaber videoforbindelse der er skudsikker mod hackerangreb". Ritzau article by Frederik Fogde, 24. nov 2022. Go to article.

• "Verdensrekord fra Niels Bohr Institutet til DTU: Første kvantesikre fiberforbindelse". Ingenøren article by Laurids Hovgaard, 23. nov 2022. Go to article.

• "Danmarks første kvantekrypterede videolink er en realitet". IT Branchen article by Charlotte Holm Billund, 23. nov 2022. Download article.

• "Danske forskere tæmmer lyset og skaber totalsikret internetforbindelse". Videnskab.dk article by Lise Brix, 23. nov 2022. Download article.

• "Særlig dansk test tirsdag: Skal gøre hacking af computere og apps umulig". Computerworld article by Qëndrim Fazliu, 22. nov 2022. Download article.

• "Reportage: Danmarks første kvantekryptering på almindeligt fibernet er blevet etableret i dag - se hvad der sker når forbindelsen hackes". Computerworld article by Ditte Vinterberg Weng, 22. nov 2022. Download article.

• "Ubrydelig fibernet-forbindelse oprettet mellem DTU og Niels Bohr Instituttet". DTU article, 22. nov 2022. Download article.

• "Dansk test skal sikre computere og apps mod hackerangreb". Ritzau article, 22. nov 2022. Go to article.

• "Test af ny metode skal sikre computere og apps mod hackerangreb". DR article by Nanna Nørby Hansen, 22. nov 2022. Download article.

• "A new method to enable efficient interactions between photons". Phys. Org. article by Ingrid Fadelli, 6. oct 2022. Download article.

• "Kampen om kvantecomputeren er som et rumkapløb - og den foregår midt i København". Videnskab.dk article by Frederik Guy Hoff Sonne, 14. may 2022. Download article.

2021

• "Nyt firma vil masseproducere qubit til optisk kvantecomputer". Ingenøren article by Jens Ramskov, 22. jun. 2021. Download article.